Arklab osa 3: Salora & NES
Artlabia olo- ja paikoin myös leikki- ja makuuhuoneena käyttävän sekalaisen taiteilijalauman mukana kulkeutuvia koneita, soittimia ja taideteoksia löytyy mittava määrä Läbin nurkista. Arkistoistamme löytyy mm. lukuisten taiteilijoiden teoksia, muinaisia soittimia sekä Jussi “Pauno” Liukkosen rakentamia ääniprosessoreita. Välillä joku ymmärtää myös viedä roskat.
Arklab-juttusarja kerää näiden esineiden tarinat yhteen. Vaikka kertovan kynä saattaa joskus läbiläisittäin lähteä lentoon, pyrimme pitämään tekstit mahdollisimman totuudenmukaisina ja alkuperälleen uskollisina. Onhan kyseessä tärkeä osa Suomen kansallisperintöä.
John Ford canon: ‘‘When the truth becomes legend, print the legend.’‘
Salora-televisio oli synonyymi suomalaiselle kodinelektroniikalle. 60- ja 70-luvuilla lähes jokainen Suomessa myyty televisiovastaanotin oli Saloran käsialaa. Yritys ajautui kuitenkin rahoituskriisiin vuonna 1977 ostettuaan suuren öljytankkerin sekä investoituaan Swazimaan televisiotehtaaseen. Investointien taustat ovat hämärän peitossa, mutta Sunny Car Centerin perustajan Markku Ritaluoman nimi esiintyy useissa asiakirjoissa.
Artlabilta kuitenkin löytyy alkuperäisen kuvaputki-Saloran lisäksi Suomen ensimmäinen 8-bittinen Nintendo. Tuottajamme Tuomas Skopan vanhemmilla oli 80-luvulla maahantuontiyritys, jota lähestyttiin näytekappaleella ja ehdotuksella ottaa Nintendo Entertainment System myyntiin. Kauppoja ei tullut, mutta sama näytekappale surraa vieläkin Artlabin Olohuoneessa Zeldan, Adventures of Lolon ja Super Mario Brosin voimin.
Nintendo Entertainment System oli ensimmäisiä moniäänisiä pelikonsoleita. Varhaisemmat konsolit kykenivät tuottamaan vain yhtä ääntä kerrallaan, mutta NES:iin integroitu erillinen äänikortti kykeni tuottamaan jopa viittä ääntä päällekkäin. Undesimisointujen toistaminen ei siis kasibittiseltä onnistu, mutta chiptuneksi kutsuttu äänimaailma on silti inspiroinut musiikintekijöitä jo yli neljäkymmentä vuotta. Sydän, Sydän -yhtyeen Usko itseesi -levy on hyvä esimerkki chiptunen vaikutuksista modernissa musiikissa. Levyn äänimaailma saattaakin ammentaa inspiraationsa Tuomaksen lapsuusvuosinaan vietetystä ajasta pelikonsolien parissa.
Yksinkertaistettuna NESin äänikortti kykenee soittamaan samanaikaisesti kahta kanttiaalto- ja yhtä kolmioaaltogeneraattoria, yhtä noisegeneraattoria sekä sampleria, jota voimme kuulla esimerkiksi Super Mario 3:n rummuissa.
Kun Läbillä oli talvisena perjantai-iltana käynnissä perinteeksi muodostunut Adventures of Lolo 2 -sessio, puhelin soi seitsemännen kerroksen toisen huoneen kohdalla. Soittaja oli Steven “Steffe” Spielberg, joka aneli Skopaa äänisuunnittelijaksi pelimaailmaan sijoittuvan Ready Player One -elokuvaansa. Soittaja olisi aivan yhtä hyvin voinut olla vaikka Martti Luther tai Skeletor, mutta seitsemännen kerroksen toisen huoneen kohdalla keskeytyksiä ei totisesti suvaita. Steffe sai ansaitusti kuulla kunniansa, leffa meni Skywalker Soundille, mutta mikä tärkeintä, löysi Lolo tiensä tornin huipulle ja sai prinsessansa.
Usko itseesi -levyn tekoprosessia syväluotaamme myöhemmässä blogitekstissä.
Vilkaise myös nämä
Sydän, Sydän – Keskiyöllä
Sydän, sydämeltä ilmestyi keväällä 2018 albumi Keskiyöllä, jonkavalmistumisen ja julkaisun yhteydessä tapahtui monenlaisia käänteitä. Musiikkituotannon lisäksi pohditaan säveltämisen ja sanoittamisen vaiheita sekä bändissä soittamisen ihanuutta ja kauheutta. Mukana on demoja, videoita, WhatsApp-keskusteluja, päiväkirjamerkintöjä ja havaintoja elämästä, kuolemasta ja musiikista.
Arklab osa 4: Hellas Wikström 816
Kuvanveistäjä Emil Wikström (1864-1942) oli yksi merkittävimmistä Suomen taiteen kultakauden taiteilijoista. Suuri yleisö tuntee hänet Helsingin rautatieaseman pääovea reunustavien Lyhdynkantajien (1914) tekijänä, mutta todellisuudessa Wikströmin todellinen magnum opus on Artlabin Peilisalissa lepäävä piano nro 816.
Arklab osa 2: Birger Kaipiaisen puhelin
Birger Johannes Kaipiainen oli Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä ja tunnetuimpia keramiikkataiteilijoita; hänen työnsä oli osa Suomen modernin taideteollisuuden maailmanvalloitusta.
Miten Kaipiaisen puhelin päätyi Artlabin mikrofoniksi?
Arklab osa 1: Fender Twin Reverb
Artlabia olo- ja paikoin myös leikki- ja makuuhuoneena käyttävän sekalaisen taiteilijalauman mukana kulkeutuvia koneita, soittimia ja taideteoksia löytyy mittava määrä Läbin nurkista. Arkistoistamme löytyy mm. lukuisten taiteilijoiden teoksia, muinaisia soittimia sekä Jussi “Pauno” Liukkosen rakentamia ääniprosessoreita. Välillä joku ymmärtää myös viedä roskat.
Arklab-juttusarja kerää näiden esineiden tarinat yhteen. Vaikka kertovan kynä saattaa joskus läbiläisittäin lähteä lentoon, pyrimme pitämään tekstit mahdollisimman totuudenmukaisina ja alkuperälleen uskollisina. Onhan kyseessä tärkeä osa Suomen kansallisperintöä.