Arklab osa 1: Fender Twin Reverb
Artlabia olo- ja paikoin myös leikki- ja makuuhuoneena käyttävän sekalaisen taiteilijalauman mukana kulkeutuvia koneita, soittimia ja taideteoksia löytyy mittava määrä Läbin nurkista. Arkistoistamme löytyy mm. lukuisten taiteilijoiden teoksia, muinaisia soittimia sekä Jussi “Pauno” Liukkosen rakentamia ääniprosessoreita. Välillä joku ymmärtää myös viedä roskat.
Arklab-juttusarja kerää näiden esineiden tarinat yhteen. Vaikka kertovan kynä saattaa joskus läbiläisittäin lähteä lentoon, pyrimme pitämään tekstit mahdollisimman totuudenmukaisina ja alkuperälleen uskollisina. Onhan kyseessä tärkeä osa Suomen kansallisperintöä.
John Ford canon: “When the truth becomes legend, print the legend.”
“Mutta miten käy Kekkoselta rock’n’roll?” kysyi Suomen Talvisota 1939-1940. Harva itse asiassa tietää, mutta Urkkihan oli vahvasti laulumäen miehiä. Presidentti muutaman rohkaisevan ryypyn jälkeen saattoi illan hämärinä tunteina lurauttaa kappaleen jos toisenkin.
Laulut sikseen ja takaisin tasavallan presidenttiin. Suomen historian tunnetuin valtiovierailu on ehdottomasti tirehtööri Kekkosen keskellä kylmää sotaa tekemä matka, jonka päätarkoitus oli saada Yhdysvaltain tunnustus Suomen puolueettomuudelle. Kekkonen tapasi lokakuussa 1961 Yhdysvaltain presidentin John F. Kennedyn Havajilla.
Sotilastiedustelupalvelu CIA oli välittänyt Kennedylle tiedon Kekkosen musiikkiharrastuksesta ja koska Suomi oli kylmän sodan aikana vaa’ankieliasemassa lännen ja idän välissä, koki JFK tärkeäksi ylläpitää hyviä suhteita Suomeen. Hän lahjoitti täten Kekkoselle puolueettomuustunnustuksen lisäksi Yhdysvaltain soitinteollisuuden kruununjalokiven, Fender Twin Reverb -vahvistimen.
Tieto Twin Reverbin lahjoittamisesta kantautui Neuvostoliiton ulkoministeri Andrei Gromykon korviin. Hän tulkitsi eleen tarkoittavan Suomen kallistumista kohti länttä. Tämä soti Neuvostoliiton etupiiriajattelua vastaan ja Gromyko lähetti Suomen hallitukselle välittömästi nootin. Tämä laukaisi sittemmin Nuottikriisinä tunnetun tapahtumaketjun, jonka todelliset juurisyyt salattiin tähän päivään asti.
Nootin vuodettua julkisuuteen Urkki soitti vanhalle ystävälleen keraamikko Birger Kaipiaiselle, jonka neuvoihin hän oli oppinut luottamaan vuosien saatossa. Birger muistutti, ettei presidentti ei koskaan voisi esiintyä julkisesti Fender Twin Reverbinsä ja Stratocasterinsa kanssa. Tämä voitaisiin tulkita kannanotoksi Yhdysvaltain ylivertaisen soitinteollisuuden puolesta eikä Suomi voisi vahingossakaan riskeerata konfliktia Neuvostoliiton kanssa.
Kekkonen teki ainoan loogisen ratkaisun, olihan hän kuitenkin Havajilla. Hän lahjoitti punaisen Stratonsa Jimille, Twininsä Läbille ja lähti uimaan.
Kekkosen otteita Straton varressa voi kuunnella täältä:
Vilkaise myös nämä
Arklab osa 3: Salora & NES
Salora-televisio oli synonyymi suomalaiselle kodinelektroniikalle. 60- ja 70-luvuilla lähes jokainen Suomessa myyty televisiovastaanotin oli Saloran käsialaa. Yritys ajautui kuitenkin rahoituskriisiin vuonna 1977 ostettuaan suuren öljytankkerin sekä investoituaan Swazimaan televisiotehtaaseen.
Artlabilta kuitenkin löytyy alkuperäisen kuvaputki-Saloran lisäksi Suomen ensimmäinen 8-bittinen Nintendo.
Arklab osa 2: Birger Kaipiaisen puhelin
Birger Johannes Kaipiainen oli Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä ja tunnetuimpia keramiikkataiteilijoita; hänen työnsä oli osa Suomen modernin taideteollisuuden maailmanvalloitusta.
Miten Kaipiaisen puhelin päätyi Artlabin mikrofoniksi?
Mitä studioaika maksaa? Äänitysstudion hinta. 3/3
Mitä studioaika maksaa -blogisarjan toisessa osassa avasimme tuotettavaksi tulleen bändin artistikaarta, mitä kaikkea Artlabin taiteellinen tuotanto voi sisältää ja kuinka kauan eri työvaiheisiin saattaa mennä. Kolmannessa osassa puhumme äänitystilan vaikutuksesta lopputulokseen.
Mitä studioaika maksaa? Musiikkituotanto äänitysstudiossa, eli Artistikaari. 2/3
Tässä sarjan toisessa osassa avaamme tyypillistä artistikaarta vaihe vaiheelta. Esimerkkinä käytettäköön bändiä, joka halusi studiopäivien lisäksi koko Artlab-paketin esituotannosta levynkansiin ja promokuviin. Dokumentoimme projektin vaiheet ja kestot taiteellisen riittävällä tarkkuudella. Asiat kannattanee nimetä, jotta niistä on helpompi keskustella, joten kutsukaamme tätä esimerkkiyhtyettä nimellä “Dimensiolähettiläät”.